20-06-06

Soundtracks Superman Returns en Pirates 2 on line

Voor de soundtrackliefhebbers is er goed nieuws want zowel de score van Superman Returns als die van Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest zijn te beluisteren op het internet. Het zal een strijd worden tussen beide films voor de titel ‘zomerblockbuster 2006’ en om die strijd wat kracht bij te zetten hebben de marketingboys van beide films dus beslist om de volledige soundtracks nu al on line te gooien.

 

De muziek van Superman Returns is van John Ottman, die de originele muziek van John Williams blijkbaar niet vergeten is. “When Bryan Singer called informing me we were going to be making this film, I could actually feel my neck and shoulders tightening up. I mean, this is the Man of Steel. This is THE superhero. Why are we fooling with this!? Soon thereafter I swear I could see an apparition of John Williams, like Obi Wan Kenobi, waving his fingers, mouthing, 'Don't screw this up. It wasn't as much the weight of also editing the picture, but foremost, the musical behemoth and responsibility ahead." De bewuste score is te vinden bij Superherohype.

 

De muziek van Pirates of the Caribbean 2 is geschreven door Hans Zimmer. Kreeg Zimmer voor deel 1 nog de hulp van Klaus Badelt (of omgekeerd), dan doet hij het voor de sequel alleen. De piratenmuziek is staat bij soundtrack.net. De Nederlandse DJ Tiësto heeft voor Dead Man’s Chest een remix gemaakt van de titelsong. Voor je kan luisteren moet je wel eerst de nieuwste Quicktime player hebben.

Nog meer Pirates of the Caribbean nieuws, maar dan onrechtstreeks want volgens Variety gaan Kopelson Entertainment en New Regency een “Pirates of the Caribbean-type pic set in the world of witchcraft en black magic”maken. Joe Ballarini is momenteel druk bezig met het scenario waarna Dave Myers de film zal regisseren.

 

Witch Hunters, want dat is de titel, zal voor Myers de opvolger worden van de remake van The Hitcher waarvan de productie net gestart is. Verdere informatie over het hele project is er nog niet, maar als het écht een ‘Pirates of the Caribbean meets Charmed’ zou worden, zou Witch Hunters wel eens zeer leuk kunnen worden.

 

08-09-04

Soundtrack: Alias

Okee, strikt genomen heeft Alias niets met film te maken, maar voor zo'n kwaliteitsserie maken we graag een uitzondering. Trouwens veel films kunnen niet tippen aan één aflevering Alias van 42 minuten.
 
De muziek voor de spionageserie Alias is gecomponeerd door Michael Giacchino. Michael Giacchino studeerde filmmuziek aan Julliard en combineerde dit met een job als publiciteitsagent bij de Universal Studies. Na twee jaar werd hij overgeplaatst naar de Disney-studio's in LA en kwam hij in contact met de filmmuziekopleiding aan de UCLA. Hij werd in 1997 door Dreamworks benaderd om de muziek bij het computerspel The Lost World te schrijven. Deze soundtrack was meteen de eerste score voor een Playstation spel die door een live orkest werd uitgevoerd. Daarna heeft Giacchino nog verschillende andere Dreamworks games van muziek voorzien zoals Medal of Honor en Call of Duty. Het was door deze opdracht dat hij gecontacteerd werd J.J. Abrams, bedenker van Alias. Giacchino schreef ook de muziek voor The Incredibles, de nieuwe animatiefilm van Pixar.
 
Op de soundtrack van Alias staan de instrumentale nummers van het eerste seizoen. Het Alias-theme mag dan wel geschreven zijn door Aliasbrein J.J. Abrams, Giacchino heeft met zijn muziek een boeiende mix gevonden tussen verschillende muzikale genres en dramatische wendingen zoals in de serie zelf. Van opzwepende techno-beats, over meeslepende orchestrale arrangementen, over James Bond-achtige thema's tot Spaanse gitaren: de Alias soundtrack bevat het allemaal en vormt de perfecte achtergrondmuziek voor de avonturen van Sydney Bristow.
 
Officiële website Michael Giacchino: http://www.michaelgiacchino.com/index.html
Alias bij Amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0000TAZ88/...
Meer info over Alias op mijn Alias weblog: http://alias.skynetblogs.be

25-06-04

Soundtrack: Mulholland Drive

Sommige regisseurs zijn minstens zo bekend om hun unieke visuele stijl als om de muziek die de beelden begeleidt. David Lynch is zo een filmmaker en hij werkt dan ook al jaren samen met dezelfde componist. Angelo Badalamenti, een Italo-Amerikaan die opgroeide in het New Yorkse Brooklyn en school liep aan de gerenommeerde Eastman School of Music. Naar verluidt zou Lynch hem in eerste instantie enkel hebben aangeworven als muziekcoach voor Isabella Rossellini in Blue Velvet. Uiteindelijk vertolkte Badalamenti een cameo in de prent en componeerde hij zelfs de soundtrack. Blue Velvet was de eerste in een reeks van filmscores die duistere, lugubere soundscapes alterneren met suikerzoete, soms ronduit sentimentele melodietjes. Badalamenti en Lynch herhaalden het beproefde succesrecept van Blue Velvet met Wild at Heart, Twin Peaks, Lost Highway en The Straight Story. Badalamenti heeft daarnaast songs geschreven voor vele artiesten waaronder Patti Austin, George Benson, Mel Tillis, Nancy Wilson, Melba Moore en Roberta Flack. Verder arrangeerde en orkestreerde hij muziek voor artiesten als Lisa Minnelli en de Pet Shop Boys. Badalamenti schreef ook de muziek voor Michael Jacksons "Black or White" video.
 
De muziek voor Mulholland Drive valt het best te vergelijken met die uit Twin Peaks. In Twin Peaks exploreerde Lynch de spanning tussen het gemoedelijke small town America en de duistere geheimen onder de oppervlakte. In Mulholland Drive verkent hij het schizofrene Los Angeles: een mix van onschuld en corruptie, van schoonheid en walging. Om aan die gespleten natuur van L.A. gestalte te geven brengt deze soundtrack afwisselend uptempo, jazzy beatnummers en duistere klanktapijten die bijna geheel met synthesizer worden ingespeeld. Opener Jitterbug is zo een swingend nummer in fifties-stijl dat drijft op trombones en een dwingende ritmesectie. Andere retro-elementen zijn de nummers Bring It On Home en I've Told Every Little Star. Eén van de meest opvallende tracks is Llorando, een in het Spaans gezongen versie van Orbisons Crying door Rebekah Del Rio. Zelfs zonder de filmbeelden, die wel een heel onthullende betekenis hebben, krijg je rillingen van deze doorleefde interpretatie van Orbisons klassieker. Badalamenti's synth-composities voor Mulholland Drive liggen in het verlengde van zijn Twin Peaks-nummers, al klinken zijn nieuwe composities nog dissonanter en is van een coherente melodielijn of een centraal thema nauwelijks nog sprake. Het meest geslaagde instrumentale nummer van de cd is Silencio, waar de synth-score wordt opgeluisterd door een onheilspellend trompetgeluid, dat het nummer een noir-tintje bezorgt. Lynch, die samen met John Neff het rockalbum Blue Bob uitbracht, zette ook een aantal van zijn eigen nummers op de soundtrack. De soundtrack van Mulholland Dirve werd in 2002 terecht  genomineerd voor een Golden Globe.
 
Angelo Badalamenti op de Imdb: http://www.imdb.com/name/nm0000823/
Fragmenten bij Amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00005PJ9K/...

27-05-04

Soundtrack: Wild Things

Het merendeel van de muziek bij de film Wild Things is geschreven door George S. Clinton (°1947) die al een curriculum met meer dan 70 film- en tv-scores kan voorleggen. Clinton begon zijn carrière als songschrijver en muzikant in Nashville, studeerde af in muziek en drama aan de universiteit van Tennessee en trok daarna naar Los Angeles. Hij kreeg in LA een baan bij Warner Brothers Music waar hij als studiomuzikant en schrijver werkte (voor o.a. Michael Jackson en Smokey Robinson). Clinton werd opgemerkt door een producer die hem de kans gaf zijn eerste filmscore te schrijven (voor Cheech and Chong Still Smokin'). Het beginthema van de erotische reeks Red Shoes Diaries is ook van zijn hand en maakte hem bekend bij het iets bredere publiek. Zijn muzikale innovativiteit en diversiteit in zowel orchestrale als populaire ritmes zijn te horen in o.a. de Austin Powersfilms, The Astronaut's Wife en Mortal Kombat.
 
De soundtrack van Wild Things is misschien wel één van de meest onderschatte filmscores van de laatste jaren. De muziek bij Wild Things reflecteert perfect de broeierige, sexy sfeer die constant in de film zelf aanwezig is. Het merendeel van de muziek is instrumentaal en klinkt een beetje jazzy door het gebruik van saxofoon. Er staan ook twee niet-instrumentale nummers op van de groep Morphine (I had My Chace en Murder For The Money). Morphine is een groep die ook bekend staat voor zijn jazz-invloeden en past dus perfect op deze soundtrack. In sommige nummers kan je ook de stem horen van Sarah Bettens van K's Choice, die niet meer moet doen dan Oooh en Aaah zingen, maar dat heel overtuigend doet. In de film zelf hoor je trouwens ook Not An Addict van K's Choice, maar dit nummer staat niet op de cd. De soundtrack van Wild Things is ook ontdekt door verschillende tv-presentatoren en producenten. Vooral bij Woestijnvis hebben ze een exemplaar liggen, zo was de muziek o.a. te horen in De Mol. Wild Things is een schitterende soundtrack, een perfecte aanvulling bij de filmbeelden, die je meteen zin doen krijgen om een reis te gaan boeken naar Florida.
 
Website George S. Clinton: http://www.georgesclinton.com/index22.html
Beluister enkele fragmenten bij Amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0000060EQ/qid=108...

03-05-04

Soundtrack: Kill Bill Vol.2

Er zijn maar weinig regisseurs die zoveel aandacht besteden aan de muziek in hun films dan Quentin Tarantino. Hij weet altijd het perfecte muziekje bij een scène te plaatsen en vaak kan je muziek en beeld niet meer van elkaar loskoppelen (bv. wie Reservoir Dogs gezien heeft, kan 'Stuck In The Middle With You' niet meer horen zonder aan de scène te denken waarin iemands oor wordt afgesneden).
 
De soundtracks van de Kill Bill films zijn zo verscheiden en attractief als het epische meesterwerk dat hij op het scherm gooit. De soundtrack van Kill Bill Vol.2 heeft alles van Ennio Morricones composities over flamenco tot een cover van 'About Her' door Malcolm McLaren (voormalig manager van The Sex Pistols). Het openingsnummer is een onderhoudende monoloog uit het begin van de film waarin The Bride in een auto rijdt en tegen het publiek het doel en de bestemming van haar missie uitlegt. Het perfecte begin van de film, maar ook van de soundtrack. Wat volgt is een rijke, vermakelijke mengelmoes van stylen en geluiden. We krijgen een paar melodies van Ennio Morricone die de film een Sergio Leone-achtig westerngevoel geeft. Er is geweldige flamenco van Lole Y Manuel en zelf Johnny Cash komt even langs met 'A Satisfied Mind'. Een prettige kennismaking is er met de groep Shivaree met hun stemmige, bijna jazzy 'Goodnight Moon'. Chingon geven ons dan weer een opgewekte, romantische versie van 'Malaguene Salerosa'. The dialogen uit de film geven het geheel nog een extra dimensie. De beste dialoog is 'The Legend of Pai Mei' waarin Bill terwijl hij fluit speelt, het verhaal vertelt van de oude meester in martial arts. Kill Bill Vol.2 is een soundtrack die de hoge verwachtingen inlost , een must voor fans van beide Volumes. Een must ook voor de liefhebbers van filmmuziek.

Soundtrack: http://www.filmmuziek.be/killbill2/index.shtml
Onofficiële website (met o.a. het volledige script en liedjes en geluidsfragmenten die niet op de cd's te vinden zijn): http://www.killbill2.net/

The Bride: Looked dead, didn't I? But I wasn't. But it wasn't from lack of
trying, I can tell you that. Actually, Bill's last bullet put me in a coma - A coma I
was to lie  in for four years. When I woke up, I went on what the movie
advertisements refer  to as a 'roaring rampage of revenge.' I roared. And I rampaged.
And I got bloody  satisfaction. I've killed a hell of a lot of people to get to this point,
but I have only one more. The last one. The one I'm driving to right now.
The only one left. And when I arrive at my destination, I am gonna kill Bill.

26-04-04

Soundtrack: Children of Dune

De muziek voor de televisieserie 'Children of Dune' is gecomponeerd door Brian Tyler. Tyler is afgestudeerd aan UCLA en Harvard, tijdens zijn studies maakt hij reeds eigen composities. De filmmicrobe heeft hij geërft van zijn grootvader Walter Tyler die maar liefst tien keer genomineerd werd voor een Oscar (als art director) en er ook eentje won in 1951 voor Cecil B.DeMilles Samson and Delilah. Brian Tyler schrijft sinds 1997 muziek voor films en tv-series. Zijn werk kan je onder meer horen in The Fast and The Furious (2001), Frailty (2001), Darkness Falls (2003), The Hunted (2003) en Timeline (2003). Hij werd verkozen tot 'Best New Film Composer of the Year' in 2001 en won een Emmy Award in 2002 voor zijn muziek voor The Last Call. In 2003 schreef hij de score voor de science fiction televisiereeks 'Children of Dune', dit is tot nu toe zijn meest bekende en beste werk.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor een aantal weken nog nooit van Brian Tyler en 'Children of Dune' had gehoord. Maar toen begon Peking Express. De eerste track van het album ('Summon the Worms') is namelijk het hoofdthema van dit VT4-programma. De rest van de soundtrack borduurt verder op dit eerste nummer en maakt gebruik van etnische thema's zoals exotisch Arabisch, Afrikaanse tribal en Ijslandse jacht-thema's. Children of Dune is een vrij epische soundtrack, donker, krachtig en mysterieus met veel variatie. Ik heb nog geen beeld gezien van de serie 'Children of Dune' maar de muziek is alleszins fantastisch.

Website Brian Tyler: http://www.briantyler.com/index.html
Soundtrack: http://www.filmmuziek.be/childrenofdune/index.shtml