28-08-09

Rob Zombie verdwijnt in The Blob

the blobNadat hij nieuwe leven blies in de Halloween-franchise, met Halloween (2007) en Halloween II  (2009), gaat regisseur Rob Zombie nu ook een remake van The Blob. Hij zal het zaakje bovendien niet alleen regisseren, maar ook het scenario schrijven en optreden als producent.

The Blob is een horrorklassieker uit 1958 waarin een buitenaards object in de vorm van een reusachtige klodder blubber in een veld neerstort en vervolgens alle mensen verzwelgt die te dicht in de buurt komen. Daardoor wordt groeit het ding gestaag en wordt de ellende alleen maar groter. De originele versie betekende de grote doorbraak van Steve McQueen. In 1988 werd er al eens een remake van de film gemaakt met Kevin Dillon (“Entourage”) en Shawnee Smith (Saw) in de hoofdrollen.

Zombie gaat de films echter niet klakkeloos remaken, maar nieuwe elementen introduceren in het verhaal: "My intention is not to have a big red blobby thing — that's the first thing I want to change. That gigantic Jello-looking thing might have been scary to audiences in the 1950s, but people would laugh now. I'd been looking to break out of the horror genre, and this really is a science fiction movie about a thing from outer space. I intend to make it scary, and the great thing is I have the freedom once again to take it in any crazy direction I want to."

De regisseur krijgt een budget van ongeveer 30 miljoen dollar tot zijn beschikking en mag daarmee een R-rated film maken. Ter vergelijking de recente hits Cloverfield en District 9 hadden een gelijkaardig budget. Zombie, wiens echte naam overigens het minder indrukwekkende Robert Cummings is, is al bezig met script.

19:18 Gepost door karen in nieuws | Permalink | Commentaren (1) | Tags: rob zombie, the blob, remake, steve mcqueen, horror |  Facebook |

12-08-09

The Blair Witch viert tienjarig bestaan met derde film

Deze zomer is het precies tien jaar geleden dat een low budget horrorfilm met een kostprijs van minder dan 100.000 dollar dankzij een uitgekiende en revolutionaire marketingcampagne en daaropvolgende mond-tot-mondreclame wist uit te groeien tot een van de meest winstgevende films aller tijden (opbrengst: meer dan 250 miljoen dollar). Ik heb het natuurlijk over The Blair Witch Project van filmstudenten Eduardo Sanchez en Daniel Myrick.

Het idee voor de film ontstond in 1993 toen de twee filmstudenten een synopsis van 35 pagina’s schreven, waarvan ze uiteindelijk een documentaire van 8 minuten maakten (compleet met interviews en krantenartikels) over de mythologie van de Blair Witch, een heks die leefde in Burkettsville in Maryland. Vier jaar later stuurden Sanchez en Myrick drie jonge acteurs (Heather Donahue, Joshua Leonard en Michael C. Williams) het bos van Seneca Creek State Park in Maryland in om de Blair Witch te zoeken.

the-blair-witch-project-1

De cast — die voor hun vertrek een stoomcursus camera kreeg — ontving overdag richtlijnen in welke richting ze moesten trekken en over wat hun geïmproviseerde conversaties konden gaan. 's Nachts werden de acteurs door de producenten geterroriseerd en beroofd van hun slaap en eten. Sanchez: "We all knew that we were doing something special, at least the way we were shooting it, and we knew that we would probably never make another movie like this."

Na acht maanden postproductie, waarbij 19 uur beelden werden verwerkt tot een film van 90 minuten, werd The Blair Witch Project vertoond op het Sundance Film Festival van 1999. Studio Artisan pikte de film daar op voor iets meer dan 1 miljoen dollar en besloot een internet marketingcampagne te bouwen rond de suggestie dat de film echt gebeurd was. Sanchez had toen al een website gemaakt die diende als de 'definitive guide to the myth of the Blair Witch'.

Momenteel maakt praktische elke grote film gebruik van online virale marketing, maar tien jaar geleden stond dit nog in zijn kinderschoenen. Ook omdat het internet toen nog niet zo ingeburgerd was als nu, was het veel makkelijker om het publiek te laten geloven dat de hele legende rond The Blair Witch echt was en de drie jongeren echt verdwenen waren. De film veroorzaakte heel wat buzz en mensen trokken massaal naar de bioscoopzalen.

the-blair-witch-project-2

Sanchez en Myrnick werden meteen gebombardeerd tot grote beloften van het witte doek, maar het succes van hun eerste film hebben ze nooit meer kunnen evenaren. Een haastig in elkaar geflanste sequel in 2000, Book of Shadows: Blair Witch 2 van Joe Berlinger, is daarvan een pijnlijk voorbeeld.

Toch kunnen de twee regisseurs hun mythe nog niet laten rusten en dus denken ze luidop over een derde deel in de franchise. Sanchez bevestigt dat er nagedacht wordt over een sequel, maar dat ze er nog niet over uit zijn of deze film het ongepolijste van de eerste film moet hebben of het strakkere (maar ook duurdere) uitzicht van de tweede film.

"Ideally, each Blair Witch film would be a completely different kind of movie. […]But now, we're thinking about going back and and seeing what happened directly after the first film finished. I think it will have some kind of video element in it, but it won't be a first person hand-held movie." Het is onwaarschijnlijk dat de oorspronkelijke acteurs zullen opduiken in een derde film aangezien hun lot een onopgelost mysterie blijft, en actrice Heather Donahue inmiddels uit de filmwereld is gestapt.

Wat er ook van zij, The Blair Witch Project blijft een van de meest inventieve horrorfilms van de afgelopen jaren. Want of je nu voor- of tegenstander bent, je kan er niet omheen dat de film een belangrijke invloed is geweest voor latere films. De documentairestijl wordt nu nog gebruikt, denken we maar aan Cloverfield of Quarantaine / [Rec] en de film vertrekt vanuit een van de meest primaire angsten, nl. bang voor het grote, donkere bos. "Who isn't afraid of the woods at night?," aldus Eduardo Sanchez in een interview met de BBC. Of het publiek nog trek heeft in een derde Blair Witch-film is echter een heel andere vraag.

11-08-09

Toch nog een nieuwe film van Stanley Kubrick?

stanley kubrickHij mag dan al tien jaar dood zijn, maar het zou kunnen dat er binnenkort toch nog een film van Stanley Kubrick in de bioscoopzalen zal draaien. Dat is althans de bedoeling van de nabestaanden van de regisseur die de studiobonzen oproepen om Kubricks laatste, onafgewerkte, film toch te voltooien.

Het is Kubricks schoonbroer Jan Harlan, die als uitvoerend producent optrad bij verschillende van Kubricks films, die in een interview met The Times vertelde dat de tijd rijp is voor Aryan Papers, een verhaal over een Poolse Joodse vrouw die met haar neef vlucht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was de bedoeling dat Kubrick met de opnames van de film zou starten begin jaren ’90, maar toen hij vernam dat Steven Spielberg werkte aan Schindler’s List liet Kubrick zijn plannen varen.

Kubrick ging akkoord met Warner dat het een vergissing zou zijn om twee Holocaustfilms quasi gelijkertijd op het filmpubliek los te laten. Warner bezit echter nog steeds de rechten op de film, die gebaseerd is op het boek ‘Wartime Lies’ van Louis Begley. Volgens Harlan dient de studio nu een topregisseur als Ang Lee (Brokeback Mountain) aan te trekken om het project alsnog af te werken.

Stanley Kubrick stierf in 1999 op 70-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartaanval enkele dagen nadat hij zijn laatste film Eyes Wide Shut afwerkte. Kubricks volgende project, Artificial Intelligence: AI, werd in 2001 afgewerkt door Spielberg. 

01-08-09

Ridley Scott werkt aan een Alien-prequel

alienVolgens de laatste berichten zou Ridley Scott werken aan een prequel van de science fiction-reeks Alien. Het was Variety die met het nieuws kwam dat de 71-jarige regisseur terugkeert naar de franchise die hij in 1979 lanceerde met Sigourney Weaver als Ellen Ripley.

Scott, die momenteel de laatste hand legt aan Robin Hood met Russell Crowe, heeft sinds 1982 en Blade Runner geen science fictionfilm meer gemaakt. De sequels van Alien werden immers gedraaid door James Cameron (Aliens, 1986), David Fincher (Alien³, 1992) en Jean-Pierre Jeunet (Alien: Resurrection, 1997). Daarna volgden ook nog twee Alien vs. Predator spin-offs (AVP: Alien vs. Predator, 2004 en AVPR: Aliens vs Predator - Requiem, 2007).

De prequel zou het verhaal vertellen van de gebeurtenissen die voorafgaan aan de eerste film uit 1979 waarin de bemanning van een commercieel ruimteschip reageerde op een alarmsignaal van een ander schip. Dat bleek na aankomst echter verlaten te zijn, tenminste afgezien van de bloeddorstige buitenaardse wezens die er zich hadden genesteld.

Het script wordt geschreven door Jon Spaihts die ook het script schreef van de science fiction film Passengers met Keanu Reeves en met zijn idee voor een Alien-prequel zelf ging aankloppen bij Fox. Alien, die dit jaar dus zijn dertigste verjaardag viert, won in 1980 een Oscar voor de beste visuele effecten.

23-07-09

Voert Kinepolis de 'stille film' in?

De marketingjongens van Kinepolis hebben vandaag weer iets nieuws uit hun hoge hoed met idiote ideeën getoverd. Na o.a. de verplichte zitplaatsen bericht De Standaard immers dat ze zich — naar Nederlands model — bij de bioscoopuitbater beraden over "stille filmvoorstellingen".

Dat klinkt goed, want wie ergert zich nooit eens aan krakende chipszakken, plakkende popcorn, stinkende nacho's en lichtgevende en lawaaierige gsm's? Er hangt echter een zeer grote 'maar' aan het concept vast, want de desbetreffende stille vertoningen zijn enkel voor 30-plussers én kosten enkele euro's meer dan de 'gewone' voorstellingen.

kinepolis

Het idee van dergelijke filmvoorstellingen komt overgewaaid uit Nederland, meer bepaald uit de Rotterdamse bioscoopzaal Pathé, die het concept bij succes wil uitbreiden naar heel Nederland. Daar bestaat al langer een plan, onder de titel '30+ Vip Movie', waar dertigplussers ongestoord en in alle rust kunnen genieten van hun film. Er is wel enige ruimte voor interpretatie van het reglement want popcorn mag wel degelijk de zaal in, maar — d’uh — er mag niet mee worden gegooid! Ook een 29-jarige zou welkom zijn, maar hordes 15-jarigen mogen de zaal dan weer niet in. Een bioscoopmedewerker kijkt er vervolgens op toe dat iedereen zich gedraagt.

"De terreur van de rondvliegende popcorn heeft lang genoeg geduurd', aldus een woordvoerder van Pathé. "Ik denk dat de oudere generatie heeft afgehaakt en voor de televisie blijft zitten. Die kijkt tegenwoordig liever een dvd'tje. Wij willen die mensen nu terugwinnen. Bij ons moeten klanten weer ongestoord naar een film kunnen kijken."

Dat zijn zeer mooi woorden, maar in de uitwerking loopt het compleet mis, want 'stille’ filmliefhebbers zien maar liefst 3 euro meer uit hun zakken geklopt worden dan ‘lawaaierige’ mensen (9,5 euro vs 12,50 euro). Dit is een totaal omgekeerde wereld waar diegenen die zich netjes aan de regels houden gestraft worden voor het wangedrag van anderen. Bovendien worden jongeren hier vlakaf gediscrimineerd.

Bij Kinepolis volgen ze de Nederlandse ontwikkelingen alvast met grote interesse, zo geeft Didier Lombart van Kinepolis toe: "Bij ons is er voor alle duidelijkheid nog niks concreet, maar we bestuderen de mogelijkheden. We laten de piste zeker open om eventueel ook zulke aparte filmvoorstellingen te organiseren. […] We evolueren wereldwijd naar dergelijke serviceformules. In Londen en Berlijn zijn ze al jaren bezig met voorstellingen waar ook bediening bij komt kijken. Geen chips en cola, maar schuimwijn en sushi."

Bij Kinepolis verwijzen ze ook naar de succesvolle seniorennamiddagen waar een film begeleid wordt met een tas koffie en een stuk gebak. Lombart: Die seniorennamiddagen zijn een enorm succes. Voor een prijs die te vergelijken is met die van een gewoon kaartje programmeren we films die al even uit zijn en bieden we na de film koffie en gebak aan. Twee keer per maand vindt zo'n seniorennamiddag plaats, en in Gent zijn we nu zelfs al overgeschakeld van één naar twee zalen.”

Op zich is het idee niet slecht en zeker niet nieuw, zo herinner ik me ook een voorstel van enkele jaren geleden om in de trein aparte wagons in te richten voor mensen die graag babbelen, hetzij liever in stilte reizen, maar waarom moeten daarvoor twee prijzen en leeftijdscategorieën gelden? En waarom zijn het dan de mensen die zich wél gedragen zoals het hoort, die worden gestraft. Akkoord, sommige geluiden horen bij de charme van een bioscoopbezoek en iedereen zegt al wel eens een paar woordjes onder een film, maar is het niet veel beter om die enkele rotte appels uit de mand te halen? Eens te meer lijkt de gewone filmliefhebber echter weer de dupe te worden.

19:42 Gepost door karen in nieuws | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kinepolis |  Facebook |

20-07-09

Bilbo Baggins is nog niet gecast

De laatste dagen is The Hobbit, de prequel op de Lord of the Rings-trilogie niet uit de nieuwberichten weg te slaan. Vooral de geruchten over welke acteur het titelpersonage zal spelen zorgen voor heel wat speculaties.

Er werden geruchten verspreid dat de casting van Bilbo Baggins dit weekend zou worden bekendgemaakt op de Comin-Con. Meer bepaald zou het nog gaan tussen drie acteurs: David Tennant (“Doctor Who”), James McAvoy (Wanted) en Daniel Radcliffe (jawel, Harry Potter himself). Ondertussen heeft producent Peter Jackson al laten weten dat er nog lang geen acteur is gecast voor de rol: "We won’t be announcing Bilbo for a little while. We’re starting to think about casting, but we’re knee-deep in the script right now. And when we do go to actors, they’re probably going to ask to see a script, so we’re powering ahead with getting the first draft done.”

De interviewers maakten ook meteen gebruik om te polsen naar Jacksons toekomstplannen na The Lovely Bones: "I haven’t yet decided what I’ll be directing after that. At the moment we’re concentrating on writing a couple of little movies with Guillermo [Del Toro]. A couple of small films! (Laughs) And that’s going to take us another few months of writing to do. But we are developing a couple of projects which are potentially films that I’d direct for next year. Temeraire (zie hier) is still on the cards. But those are really taking a second place at the moment..."

Ondertussen is het overigens nog lang niet duidelijk of The Hobbit er überhaupt wel komt, want de nazaten van J.R.R. Tolkien zijn niet echt happig op de film. Tolkiens erfgenamen beweren immers dat ze nog geen cent hebben gezien van Time Warner voor de vorige films. De schrijver verkocht de filmrechten aan de productiemaatschappij voor 7,5% van de filmopbrengst. Maar veertig jaar, drie films en zes miljard dollar later hebben Christopher Tolkien en co nog geen geld gezien en eisen ze daarom dat Time Warner stopt met de productie van The Hobbit. Volgens de advocate van de Tolkiens zullen de filmmakers, indien het tot een rechtszaak komt, de zaak zeker verliezen.

Dat de makers geen rekening houden met dergelijk scenario bewijst alvast dat ze al druk bezig zijn met de Hobbitstee in Nieuw-Zeeland terug op te bouwen. Dat meldt alvast TheOneRing.net: "The re-building of Hobbiton has begun, with the planting of hedgerows and fruit trees. An extension to the path that passes in front of Bag End has been marked out also. There will be several new Hobbit holes dotted along its length." The Hobbit moet in december 2011 in de bioscopen te zien zijn.

hobbitstee

15-07-09

Bridget Jones deel 3

bridget jonesDe Britse productiemaatschappij Working Title heeft vandaag bevestigd dat er een derde film komt rond de hopeloze dertiger Bridget Jones. Een titel is er nog niet aangezien de productie nog in de beginfase zit en pas eind volgend jaar wordt gestart met de opnames. De film zal dan ook ten vroegste in 2011 uitkomen.

Wat wel al zeker is, is dat Renée Zellweger opnieuw in de huid kruipt van het titelpersonage. Eerder deed ze dat al in Bridget Jones's Diary (2001) en Bridget Jones: The Edge of Reason (2004). Het scenario van de derde film wordt waarschijnlijk gebaseerd op de columns die auteur Helen Fielding in 2005 schreef voor de Britse krant The Independent.

In deze columns probeert Bridget Jones, die nu een prille veertiger is, een kind te krijgen vooraleer het te laat is. En dat verloopt met de nodige moeite want zowel Mark Darcy (Colin Firth) als Daniel Cleaver (Hugh Grant) zijn nog in the picture.

De eerste twee films rond de journaliste bleken erg succesvol, zo haalde Bridget Jones’ Diary ruim 280 miljoen op voor een budget van 25 miljoen dollar en scoorde The Edge of Reason 260 miljoen voor een budget van 40 miljoen. Bovendien kreeg Zellweger voor de eerste prent een Oscarnominatie. Het is dus niet verwonderlijk dat er nieuw leven wordt geblazen in deze franchise. Ook het succes van Mamma Mia! en Sex and the City zullen daar wellicht niet vreemd aan zijn.

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende