20-02-09

't Is gebeurd: Loft voorbij Koko Flanel

loftHet zat er al een tijdje aan te komen, maar gisteren stak Loft van Erik Van Looy Koko Flanel van Stijn Coninx officieel voorbij in de ranglijst van de best bekeken Belgische films. Na achttien jaar hegemonie heeft Placide Smellekens dus zijn meerdere moeten erkennen in de vijf vreemdgaande vrienden.

Eerder had Stijn Coninx in 'De Standaard' al aangegeven dat hij zelf hoopte dat hij zijn record kwijt was, omdat "het dan tenminste weer spannend [wordt] om films te draaien." En spannend wordt het dus weer want Loft rondde gisteren de kaap van 1.082.000 kijkers waardoor hij over Koko Flanel wipte. En het einde is ook nog niet in zicht, want Loft speelt nog steeds in een heleboel zalen, en distributeur Independent Films laat weten dat alle veertig kopieën van de film nog in omloop zijn.  

Ze hopen bij Independent de Paasvakantie nog te halen in de grote complexen waardoor de teller van Loft nog wel even verder loopt. Nu het record in handen is, wil producent Marc Punt het trouwens zo scherp mogelijk stellen: "Ik wil absoluut 1,2 miljoen toeschouwers trekken, 118.000 meer dan voor Koko Flanel" (in De Standaard).

Top 10 van best bekeken Belgische films
1. Loft (2008) - Erik Van Looy - (1.082.480)
2. Koko Flanel (1990) - Stijn Coninx - (1.082.000)
3. Hector (1987) - Stijn Coninx - (933.000)
4. Daens (1993) - Stijn Coninx - (848.000)
5. De Zaak Alzheimer (2003) - Erik Van Looy (750.000)
6.
Oesje (1997) - Ludo Cox (700.000)
7. Max (1994) - Freddy Coppens (644.000)
8. Mira (1971) - Fans Rademakers (642.000)
9. De Witte (1980) - Robbe De Hert (540.000)
10. Paniekzaaiers (1986) - Patrick Lebon (500.000)

De goede cijfers van Loft zijn opvallend aangezien een studie afgelopen nog aantoonde dat het bioscoopbezoek in België vorig jaar terugliep met 3,7% tot 21,2 miljoen. Daarmee volgde België niet de algemene trend want het bioscoopbezoek in Europa ging licht vooruit met 920 miljoen bezoekers, een stijging met 0,3% ten opzichte van 2007. De grootste stijging vond plaats in Rusland (+16,2%), Turkije (+23,6%) en Slovakije (+18,2%). 

Het onderzoek stelt ook vast dat er een grote belangstelling is voor de film van eigen bodem. Vooral in Turkije en Frankrijk is deze trend opvallend, maar dat heeft te maken met lokale kaskrakers als Recep Ivedik en Bienvenue Chez Les Ch'tis. In België ging 10% naar een film van eigen bodem kijken, en daarmee komen we terug bij Loft met zijn 1.082.000 bezoekers. Daarmee heeft 17 weken na de release 1 op 6 Vlamingen de film gezien wat resulteerde in ene box officeresultaat van 7,3 miljoen euro.

Loft begint nu aan een internationale carrière: Independent Films brengt de film zelf uit in Nederland, terwijl Atlas Film en Kadokawa de rechten voor Duitsland en Japan hebben gekocht. Ook Italië, Spanje, Korea en enkele Oost-Europese landen hebben ondertussen hun interesse al getoond.

24-11-08

Vampieren nemen de box office over

Tieners en vampiers, het is altijd al een succesvolle combinatie geweest, denk maar aan “Buffy the Vampire Slayer” en The Lost Boys.  De nieuwe film Twilight borduurt verder op het thema ‘meisje wordt verliefd op knappe jongen, die een vampier blijkt te zijn’, en met succes want de film prijkt deze week op de eerste plaats in de Amerikaanse box office. Daarmee profiteert de film optimaal van het verdwijnen van Harry Potter and the Half-Blood Prince die oorspronkelijk in dit weekend zou uitkomen maar is verplaatst naar volgende zomer.

De film is gebaseerd op de razend populaire boeken van auteur Stephenie Meyer (meer dan 17 miljoen verkochte exemplaren) en gaan over de tiener Bella Swan (Kristen Stewart) die verliefd wordt op de knappe Edward Cullen (Robert Pattinson). Wat Bella echter niet weet, is dat Edward een vampier is. In plaats van gillend weg te rennen, zoals normale tieners dat zouden doen, raakt Bella echter steeds meer gefascineerd door Edward. Ze is dan ook helemaal niet bang van de jongen, maar Edward heeft zo zijn geheimen. En zijn vijanden (Cam Gigandet).

Twilight heeft dit weekend zo maar eventjes 70 miljoen dollar opgebracht, en daarmee verwijst hij James Bond en zijn Quantum of Solace netjes naar de tweede plaats. Een groot, goed georganiseerd en zeer passioneel leger Twilightfans stuwden de film op zijn openingsdag al naar 35 miljoen dollar, maar 70 miljoen na het eerste weekend is ongetwijfeld een onverhoopt resultaat (het budget van Twilight bedraagt 37 miljoen dollar).

twilight 1

Na zijn openingsweekend heeft Twilight overigens al een record op zijn naam staan, want 70 miljoen dollar is het beste openingsweekend voor een film met een vrouwelijke regisseur. Catherine Hardwicke mept daarmee Mimi Leder en Deep Impact van de eerste plaats. Deze rampenfilm uit 1998 bracht 41,1 miljoen op na een weekend. Twilight strandt daarmee op de 29e plaats in de alltime ranglijst van beste openingsweekends, net voor Michael Bay’s Transformers.

Het zou overigens niet het enige record zijn dat Hardwicke kan pakken, want filmanalisten hebben berekend dat Twilight de kaap van 187 miljoen dollar wel eens zou kunnen halen en daarmee komt de film bij de 100 meest rendabele films. Hardwicke zou dan de eerste vrouwelijke actieregisseur in de top 100 zijn. Dat is een mooie prestatie, maar een studie van Dr. Martha Lauzen van de universiteit van San Diego concludeerde onlangs nog: "Women accounted for 6% of directors in 2007, a decline of one percentage point since 2006. This figure is almost half the percentage of women directors working in 2000 when women accounted for 11% of all directors."

En zoals dat wel meer gaat met films die veel geld opbrengen, heeft filmstudio Summit Entertainment vandaag al laten weten dat er een sequel komt. Dat is geen grote verrassing aangezien Stephanie Meyer ondertussen al drie sequels heeft uitgebracht. Dat zijn ‘New Moon’, ‘Eclipse’ en ‘Breaking Dawn’. De Amerikaanse schrijfster is dan ook zeer tevreden met de filmsequel: "I don't think any other author has had a more positive experience with the makers of her movie adaptation than I have had with Summit Entertainment. I'm thrilled to have the chance to work with them again on 'New Moon'."

Moest ik tien jaar jonger zijn, zou ik mij kunnen voorstellen voor deze film naar de bioscoop te trekken. Nu wacht ik tot de dvd uit is. Twilight komt deze week ook in België uit, de trailer vind je hieronder.

10-11-08

Madagascar: Escape to Africa scoort

Er was dit weekend geen houden aan de verzamelde beestenboel van Madagascar: Escape 2 Africa die recht naar de eerste plaats van de Amerikaanse box office galoppeerden. De 63,5 miljoen dollar in 4056 zalen zijn meteen ook de beste opener voor een animatiefilm. De sequel gaat daarmee nipt Wall-E vooraf die eerder dit jaar strandde op 63 miljoen dollar.

In Escape 2 Africa zitten Alex de leeuw (Ben Stiller), Marty de zebra (Chris Rock), Melman de giraf (David Schwimmer), Gloria het nijlpaard (Jada Pinkett Smith) nog steeds vast op het Afrikaanse eiland Madagascar. De dieren zijn echter vastbesloten om terug te keren naar hun dierentuin in New York en dus hebben ze een plan bedacht. Met militaire precisie hebben de pinguïns een oud neergestort vliegtuig gerepareerd en daarmee willen Alex en co terug naar Amerika vliegen. Ver komen ze echter niet want wanneer ze de kust van Afrika bereiken, stort het vliegtuig opnieuw neer. De vrienden komen terecht in de woeste jungle…

madagascar 2 2

Madagascar bracht in 2005 bijna 200 miljoen dollar op en verdiende daarmee zijn budget van 75 miljoen dollar ruimschoots terug. Over een sequel werd niet lang nagedacht en Eric Darnell en Tom McGrath mochten opnieuw achter de camera plaatsnemen en de acteurs in goede banen leiden. Het succes van de eerste Madagascar is wellicht mede te danken aan de prima cast, zo hoor je naast Stiller, Rock, Schwimmer en Pinkett Smith ook nog Sacha Baron Cohen, Cedric the Entertainer, Andy Richter, Bernie Mac en Alec Baldwin.

Het scenario van Madagascar 2 werd geschreven door Etan Cohen en daar wringt volgens de meeste critici het schoentje. Hadden makers evenveel aandacht besteed aan het scenario dan aan de computeranimatie, dan was de sequel een memorabele film geworden: "Filmed with impressive technical sophistication, this sequel... possesses some dazzling visuals, right down to the hair on its main character's mane. But it also suffers from a plethora of subplots, suggestive humor and attempts to wink knowingly at parents yawning through yet another matinee with the kids" (The Washington Post) of  “It's not the kind of film — like those produced by Pixar — that is meant to entertain adults and children alike and warns parents that "it's not something you'd particularly want to watch with the kids” (The New York Post).

Maar Amerika trok massaal naar de bioscoop en zette Madagascar op de eerste plaats. Het waren trouwens niet alleen families en kinderen die naar de film gingen kijken, want ook tieners en twintigers daagden in grote getale op en daarmee werd de film een onverwachte date movie dit weekend. Of de dieren volgende week ook nog de box office aanvoeren is twijfelachtig want deze week komt in Noord-Amerika Quantum of Solace uit. Madagascar: Ecape 2 Africa komt in België dan weer uit op 3 december. Hieronder vind je nogmaals de trailer, Madagascar 3 is overigens al gepland voor 2011.

03-11-08

Mamma Mia! breekt records

Dit weekend zijn er in Engeland enkele records gesneuveld aan de box office. Het meest opvallende is dat van Mamma Mia!, want de ABBA-film is met 67,2 miljoen pond nu officieel de best scorende Britse film ooit. Meer zelfs, de film moet qua opbrengsten alleen Titanic nog laten voorgaan.

En dat is toch wel opmerkelijk nieuws. Natuurlijk is de film gebaseerd op een superpopulaire musicals en kennen jong en oud de deuntjes van de Zweedse popgroep, maar de film heeft ook een flutverhaal en de acteer- en zangprestaties zijn nu niet echt van wereldschokkend niveau. Toch heb ik mij ook geweldig geamuseerd tijdens Mamma Mia! want het belangrijkste pluspunt van deze film is dat hij zichzelf niet al te serieus neemt en de mensen met een ongelooflijk blij gevoel naar huis stuurt. En dat scoort nu eenmaal, zeker in crisistijden.

mamma mia 1

Mamma Mia! neemt de eerste plaats overigens over van Harry Potter and the Philosopher’s Stone die in totaal 66,1 miljoen pond bijeen vergaarde. Titanic is met 69 miljoen ook nog maar een fractie weg. Ook in 13 anderen landen, waaronder Duitsland, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Zweden, staan Meryl Streep en co op de eerste plaats.

David Kosse van Universal Pictures is natuurlijk opgetogen met het resultaat, en hij hoopt stiekem op meer: "What is interesting is the speed at which it has gotten to this level. We are ahead of Harry Potter and continue to be ahead of Titanic at this stage, and we think it still has some life in it. One driver is the multiple viewings with people going back to see it again and again. It really is happening on a scale that we haven't seen before."

De best scorende Britse films:

1. Mamma Mia! - £67.2m
2. Harry Potter and the Philosopher's Stone - £66.1m
3. Harry Potter and the Chamber of Secrets - £54.8
4. The Full Monty - £52.2m
5. Harry Potter and the Order of the Phoenix - £49.4m
6. Harry Potter and the Goblet of Fire - £48.8m

7. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - £46.1m
8. Bridget Jones's Diary - £42m
9. Love Actually - £36.9m
10. Bridget Jones: Edge of Reason - £36m)

En ook de nieuwe James Bondfilm Quantum of Solace is uitstekend gestart gegaan over het kanaal. De film scoorde in zijn openingsweekend 15,5 miljoen pond op amper drie dagen tijd. En daarmee verliest Harry Potter opnieuw een record want dat is beter dan de 14,9 miljoen pond van The Goblet of Fire. Potter houdt wel het record van de beste openingsdag met 5,3 miljoen voor The Prisoner of Azkaban.

Ook in Frankrijk en Zweden deed Quantum of Solace het overigens zeer goed. Woensdag komt de film in België uit (met o.a. nachtvertoningen om 0u07), Amerikaanse filmliefhebbers moeten wachten tot 14 november om de 22e Bondfilm te kunnen bekijken.

06-10-08

Chihuahua's aan kop van de box office

beverly hills chihuahuaEen kale hond met puntige oren heeft dit weekend het Amerikaanse filmpubliek veroverd. Jep, Beverly Hills Chihuahua prijkt deze week aan kop van de box office. De Walt Disney film over de pratende hond wist 29 miljoen dollar bijeen te scharen in 3125 filmzalen. Dat betekent meteen het  op zeven na beste openingsweekend voor een film die in première gaat in oktober.

De film gaat over de verwende chihuahua Chloe (met de stem van Drew Barrymore), die het gewoon is om gedragen te worden in een handtas. Op vakantie in Mexico verdwaalt de hond echter en moet ze rekenen op haar vrienden om terug thuis te raken. Zo zijn er Delgado (Andy Garcia), een Duitse scheper die niet meer voor de politie mag werken omdat hij niet goed meer kan ruiken en Papi (George Lopez), een macho-chihuahua die alles doet om Chloe voor zich te winnen.

De film is geregisseerd door Raja Gosnell die na Home Alone 3, Big Momma’s House en de twee Scooby-Doo films nog maar eens bewijst dat hij een neus heeft voor rommel (die helaas wel scoort). Dat naast Barrymore en Garcia ook nog Jamie Lee Curtis, Luis Guzmán, Piper Perabo en, nou ja, Plácido Domingo bereid waren hun naam te verbinden aan dergelijke onzin, is verontrustend.

Minder schokkend is dat de thriller Eagle Eye met Shia LaBeouf en Michelle Monaghan op  de tweede plaats staat met 17,7 miljoen dollar (in total heeft de film al 55 miljoen opgebracht). De tienerkomedie Nick and Norah’s Infinited Playlist behaalde de derde plaats met bijna 18 miljoen dollar. De top vijf wordt vervolledigd met het Richard Gere drama Nights in Rodanthe en de western Appaloosa.

Het was overigens een atypische week voor de Amerikaanse box office want er werden maar liefst zeven nieuwe films op het publiek losgelaten. Dat een chihuahua daarvan de beste is, is gewoonweg zorgwekkend. "We had a huge weekend," aldus Paul Dergarabedian van box-office tracker Media By Numbers. "That's really due to the little Chihuahua. The little dog made a big difference." Er is echter nog hoop want ondanks zijn eerste plaats, scoort Beverly Hills Chihuahua momenteel maar 3.3/10 op de imdb. Beverly Hills Chihuahua komt in België uit op 1 april, en dat is helaas geen aprilgrap.

04-08-08

The Dark Knight klopt ook The Mummy 3

he Mummy: Tomb of the Dragon Emperor is er niet in geslaagd om The Dark Knight van de eerste plaats inde Amerikaanse box office te stoten. De derde film met Brendan Fraser als avonturier Rick O’Connell moest met 42,5 miljoen dollar zeer nipt de duimen leggen voor Batman en co die in hun derde week alweer 43,8 miljoen dollar opbrachten.

the mummy 3

Daarmee zit The Dark Knight al aan een wereldwijde opbrengst van 520 miljoen dollar (400m in de VS). The Mummy 3 bezet deze week wel de eerste plaats in de internationale box office, maar algemeen werd verwacht dat de prent dat ook zou doen in Amerika. Het grote succes van The Dark Knight is dat de film niet alleen die hard Batmanfans aantrekt, maar ook interessant is voor een breed publiek. "It's a movie that has overperformed at every turn. Everyone is going — everyone", aldus Jeff Goldstein van Warner. In de loop der weken zal The Dark Knight Star Wars verdringen van de tweede plaats in de alltime box office. Alleen Titanic vaart met 601 miljoen dollar nog voor The Batman uit.

Tomb of the Dragon Emperor  is ondertussen al de derde Mummyfilm na The Mummy (1999) en The Mummy Returns (2001). Beide films bleken al grote kassuccessen en ook de derde doet het dus niet onaardig, hoewel hij minder sterk opent dan zijn voorgangers. De toevoeging van Jet Li aan de cast blijkt alvast een goede internationale zet voor dit derde deel dat verder gewoon voortborduurt op het succes van de eerste twee films. Door de aanwezigheid van Li situeren de Mummy’s zich wel niet meer in Egypte, maar is het decor nu China, waar o.a. het wereldberoemde terracotta leger van Xi’an tot leven komt.

Verder werd Rachel Weisz vervangen door Maria Bello en moet Luke Ford de jongere generatie aantrekken. Ford speelt Alex, de zoon van Rick en Evelyn O’Connell, die er samen met zijn ouders en oom Jonathan (John Hannah) op uit trekt om een wakker geworden mummie van 2000 jaar oud te stoppen. Zij worden echter tegengewerkt door Michelle Yeoh en Jet Li.

The Mummy 3 werd niet echt enthousiast onthaald door recenserend Amerika die de film bedachten met o.a. "a frantic, cluttered mess of cheesy computer-generated action-adventure clichés" (The New York Times), "a threadbare toss-off" (The Boston Globe), "should have been kept  under wraps" (Philadelphia Inquirer) "Bleh" (Chicago Tribune).  Verrassend genoeg kwam de meest positieve commentaar nog van Roger Ebert: "Now why did I like this movie? It was just plain dumb fun, is why. It is absurd and preposterous, and proud of it." The Mummy 3 komt op 13 augustus uit in België, de trailer vind je hieronder.

08-07-08

Independence Day houdt van Will Smith

Will Smith blijft de koning van het weekend van ‘the fourth of july’. Nadat Independence Day (1996), Men in Black (1997), Men in Black II (2002) en I, Robot (2004) de voorbije jaren al zwaar scoorden aan de box office, kan Smith met Hancock een nieuwe box officetopper op zijn palmares schrijven. Meer zelfs, Hancock is de film met het beste openingsweekend uit het rijtje.

hancock

De komedie over een gevallen superheld parkeert zich meteen aan de kop van de Amerikaanse box office met een omzet van 107 miljoen dollar op vijf dagen. Ondanks de gematigde recensies in de pers is het voor Smith de beste opener uit zijn carrière. Hancock zet zich daarmee ook op de 24e plaats van de beste openers, en aangezien de 23 films die Hancock moet laten voorgaan vrijwel allemaal sequels zijn of gebaseerd op een alombekende verhalen (zelfs The Passion of the Christ), is het een opmerkelijke prestatie wat Smith en co hier presteren.

Hancock is bovendien de enige ‘superhero movie’ deze zomer die gebaseerd is op een gans nieuw verhaal (lees: dat speciaal voor de film werd geschreven). The Incredible Hulk en The Dark Knight borduren immers voort op comics en vorige films. Het zal er nu vanaf hangen hoe Hancock het de komende weken zal doen aan de box office, maar de kans is groot dat de film het beter zal doen dan de 256 miljoen van Smiths vorige film I Am Legend.

Tot spijt van Tom Cruise mag hieruit geconcludeerd worden dat Will Smith nu de grootste filmster is ter wereld. Smith is tevens de eerste acteur die vijf films op rij maakt die minstens 100 miljoen dollar opbrengen en is daarmee ook de meest ‘bankable’ acteur.

Het weekend van  4 juli zorgt altijd voor verrassingen aan de box office, aangezien veel Amerikaanse families het weekend bij vrienden en familie doorbrengen om de feestdag te vieren. Na de coup van Hancock wist Wall-E van Pixar zich in zijn tweede week bovenaan te handhaven met een opbrengst van 33 miljoen dollar. Daarmee komt de film over de eenzame robot uit op 128 miljoen na twee wekend en zit de kaap van 200 miljoen er zeker in.

Volgende week wordt verwacht dat Hancock de eerste plaats kan behouden. Hoewel de competitie zeker niet min is met de drie grote releases van Hellboy 2, Journey to the Centre of the Earth en Meet Dave. Hancock komt morgen uit in België, de trailer en korte inhoud vind je hieronder.

Korte inhoud: Er zijn helden, er zijn superhelden, en er is Hancock. Iedereen kent wel de quote “with great power comes great responsibility”. Althans iedereen behalve Hancock. De man is een superheld, maar ook kettingroker en alcoholist en richt meer schade aan dan dat hij helpt. Uiteindelijk heeft het publiek genoeg van de fratsen van Hancock en de inwoners van Los Angeles vragen zich vertwijfeld af waaraan ze zo’n mislukkeling als superheld hebben verdiend. Op een dag redt Hancock toch het leven van PR-man Ray Embrey (Jason Bateman), die besluit de held te helpen. Maar ook dat loopt fout af wanneer Hancock verliefd wordt op Embreys vrouw Mary (Charlize Theron).