10-02-09

Juridische thriller voor James Mangold

Als er een ding is wat de films van James Mangold gemeenschappelijk hebben, is dat ze niets gemeenschappelijk hebben. Van een misdaadfilm (Cop Land, 1997) over zwaarwichtig drama (Girl, Interrupted, 1999), een romcom (Kate & Leopold, 2001) een mindfuck thriller (Identity, 2003), een muzikale biopic (Walk the Line, 2005) tot een heuse western (3:10 to Yuma, 2007): Mangold is duidelijk een regisseur die niet houdt van herhaling of wil blijven hangen in een welbepaald genre.

james mangold

En voor zijn volgende film heeft Mangold alweer een nieuw genre op het oog, namelijk de juridische thriller. Het nog titelloze project vertelt het waargebeurde verhaal van twee broers, beide advocaat in New Orleans, die het opnemen tegen een machtige oliemaatschappij. Met de rechtszaak willen ze gerechtigheid voor de familieleden van werknemers van de firma die omkwamen toen een tyfoon hun boorplatform in de Chinese Zee verwoestte.

Het scenario werd geschreven door Sasha Jenson  en Casey La Scala die het verhaal op het spoor kwamen, er de filmmogelijkheden van in zagen en vervolgens Mangold aan boord brachten. Samen met zijn vrouw Cathy Konrad en hun productiemaatschappij Treeline Films zal Mangold ook de productie voor zijn rekening nemen. Op het eerste gezicht lijkt dit een interessant project met een degelijke, zij het geen opwindende regisseur aan boord. Maar als Mangold niet in de val van de juridische thriller trapt door te veel meestal oersaaie rechtbankscènes te filmen, dan zit hier wel muziek in.

Overigens wordt James Mangold ook genoemd als mogelijke regisseur van Eclipse, en dat is het derde deel van de razend populaire vampierenreeks van Stephenie Meyer. Nadat Catherine Hardwicke na het — nochtans succesvolle — eerste deel, Twilight, aan de deur werd gezet, mag Chris Weitz (The Golden Compass) met New Moon het tweede deel filmen. De eerste beelden van New Moon moeten nog gedraaid worden, maar toch doen al namen van mogelijke regisseurs van het derde deel de ronde. Daarbij dus James Mangold, maar ook de Spaanse regisseur Juan Antonio Bayona (The Orphanage). Het zijn vooralsnog geruchten, maar het zou alweer een nieuw genre zijn dat James Mangold exploreert.

De commentaren zijn gesloten.