02-06-08

Seks verkoopt!

En dat geldt ook als je het woordje in je titel hebt, want Sex and the City wipt deze week vlotjes over Indiana Jones en zijn kristallen schedels naar de top van de box office. De vier vrouwen uit New York wisten 55,7 miljoen dollar bijeen te rapen, en dat is ver boven de verwachtingen.

Het succes van Sex and the City is enigszins verrassend aangezien de box office doorgaans wordt bepaald door een jong en mannelijk publiek. Maar ook vrouwen kunnen dus hun stempel drukken op de box office en dat opent misschien perspectieven voor toekomstige films. “This has become a cultural phenomenon. What this shows is that given the right project, you can create a frenzy for the female aud, just like we are used to with boys and men,” aldus Dan Fellman van Warner.

sex and the city 1

Het is niet verrassend dat 85% van de kijkers vrouwen waren en dat de meesten er een uitstapje met hun vriendinnen van maakten. 80% was ouder dan 25. De voorzitter van Media By Numbers, Paul Dergarabedian legt uit:  “This is a blockbuster for women. This was to women what Indiana Jones and Star Wars, let's say, are to men." Darren Star, de bedenker van de serie en producent van de film zegt dat het nog te vroeg is om te spreken over een sequel, maar dat "women of all ages are following the journeys of these characters". 

Sex and the City heeft meteen het beste openingsweekend voor een r-rated komedie op hun naam geschreven. Daarmee doen Carrie en co beter dan American Pie en There’s Something About Mary. Bovendien steekt de film Mission:Impossible voorbij als meest winstgevende film gebaseerd op een televisieserie. Cruise en co haalden 45 milljoen dollar op (het gaat wel nog steeds over het openingsweekend).

sex and the city 2

Het is nu afwachten hoe de film het de komende weken zal doen, aangezien wordt aangenomen dat de meeste vrouwelijke fans de prent al op de eerste releasedag zijn gaan bekijken. Het succes van Sex and the City zal bij Warner Brothers toch als een grote opluchting ervaren worden, nadat hun Speed Racer zwaar flopte aan de kassa’s. 

Het is echter nu allemaal rozegeur en maneschijn, want in de reviews wordt de film bestempeld als “te lang” (2u25min) en heeft hij te weinig scènes die aan de serie doen denken. Positievere geluiden zijn te horen in Los Angeles Time: "For a film that delights in indulging in frivolity at every possible turn, it examines subjects that most movies don't dare graze for their terrifying seriousness. And when it does, the movie handles them with surprising grace, wit and maturity. In other words, it's a movie for grown-ups of all ages." Roger Ebert blijft evenwel op de vlakte in de Chicago Tribune: "This is probably the exact Sex and the City film that fans of the TV series are lusting for, and it may do $50 million on its opening weekend.” Sex and the City komt woensdag (4 juni) uit in België.

De commentaren zijn gesloten.