26-07-07

Preview: Beowulf

Gisterenavond heeft de jaarlijkse Comic-Con in San Diego zijn deuren weer geopend wat betekent dat we zondag weer een hoop nieuws zullen krijgen van nieuwe films en hippe televisieseries. Op de openingsavond kon het publiek gisteren alvast kennismaken met de volledige tweede ‘reel’ (zo’n 25 à 30 min.) van Beowulf.

 

De film van Robert Zemeckis maakt gebruik van dezelfde motion capture techniek die eerder al te zien was in The Polar Express. Comiclegende Neil Gaiman (Stardust) en Roger Avary (True Romance, The Rules of Attraction) herwerkte het bekende Engelse verhaal — waarin een held een monster met de naam Grendel bevecht — uit de 8ste eeuw tot een filmscript. O.a. Angelina Jolie, Brendan Gleeson, Anthony Hopkins, Crispin Glover, Ray Winstone, Robin Wright Penn, John Malkovich en Alison Lohman kropen in een lycra pakjes met allerhande sensoren erop om zich te laten omzetten in een resem digitale énen en nullen.

 

beowulf-6

 

Het goede nieuws is dat sinds The Polar Express de CGI en motion capture techniek weer wat geëvolueerd zijn. De bewegingen zijn natuurlijker en vloeiender. Diegenen die er gisteren bij waren in San Diego (zoals Dark Horizons en Empire) waren alvast zeer onder de indruk. Vooral de scènes met Anthony Hopkins en Grendel waren ontroerend, maar ook Angelina Jolie — alweer met een zwaar accent, dit keer Roemeens — kon overtuigen (al kan dat ook aan het feit liggen dat La Jolie bijna de hele film geen kleren aan heeft).

 

Beowulf is een donkere film met naakt, geweld, seksuele spelletjes, enge beelden en heel veel verminkte lijken. Dan mogen de makers nog beweren dat het allemaal PG-13 is. De film ziet er visueel zeer goed uit, het is een klassiek verhaal, er is een groot drakengevecht op het einde en de 3D is eenn fascinerend experiment. Ik was er niet bij op Comic-Con, maar afgaande op de trailer zouden deze positieve berichten wel eens kunnen kloppen.

 

Op 14 november arriveren Beowulf en co in de Belgische bioscoopzalen.

 

*Archief:

Beowulf (18/08/2005) 

De commentaren zijn gesloten.